Spotify har varit något av en revolution för musikindustrin. En gång i tiden var det oerhört svårt att finansiera sin musikhobby, göra pengar på sin musik eller helt enkelt nå en massa människor är idag inte en allt för svår utmaning, och det som tidigare innebar kontrakt med skivbolag, managers och PR-firmor är idag en sak som nästan är ett minne blott. Samtliga fyller fortfarande en roll i musikindustrin dock minskas denna roll allt mer med tiden och kan snart komma att försvinna helt.

Varför behövs managers och dylikt inte mer?

Man kan göra det mesta nästan helt själv idag. PR-firmor brukade marknadsföra ens verk och ge en spridning samt öppna nya dörrar för att nå allt fler människor. Allt detta kan man idag göra helt själv med hjälp av ett fåtal tjänster.

Spridningen kan man uppnå via sociala medier. Arenorna som man fyller med fans och besökare som önskar höra en spela sin musik kan man uppnå via Spotify eller Apple Music. Båda tjänsterna har miljontals användare som hela tiden söker och upptäcker ny musik. Denna nya musik kan vara ens egna.

Hur kan man använda sig av Spotify för att tjäna musik idag?

Spotify och andra tjänster fungerar på nästan samma sätt—i och med hur lyckad Spotifys affärsmodell har varit.

Sättet Spotify fungerar, och också Apple Music, Google Music och andra musiktjänster är att de helt enkelt betalar artister för det antal spelningar deras musik får.

Spotify betalar artister cirka $0.006 till $0.0084 per spelning.

Spotifys affärsmodell går ut på som så att de betalar artister en liten peng för varje spelning de får på sin musiktjänst.

Spotify har gått ut med sina siffror då de är ett börsnoterat bolag och behöver således informera investerare om deras affärsmodell för att investerare ska veta vad det är de investerar i. Spotify har därmed gått ut och sagt hur mycket de betalar till artister för varje spelning. Apple Music har på samma sätt, i och med att de också är ett offentligt aktiebolag, gått ut med sina siffror och sagt att de betalar ut cirka $6.40 till artister per 1000 spelningar hos dem.

Som artist kan man på så sätt använda sig utav många olika musiktjänster för att tjäna pengar—och via ovanstående affärsmodeller kan artister tjäna pengar med hjälp av Spotify.

Artister kan även använda sig utav olika insticksmoduler som de kan lägga till i sina bloggar och hemsidor för att på så vis få ytterligare spelningar.

Spotify har sådana insticksmoduler där man helt enkelt laddar in Spotifys egna spelare och när någon som besöker ens blogg spelar upp låten via Spotifys musikspelare så räknas denna som en spelning hos Spotify.

Detta rä nästan alltid att föredra om man önskar monetisera sin musik och använder man sig inte av olika insticksmoduler kan man gå miste om många spelningar och således mycket intäkter som man istället hade kunnat få av de olika musikstreamingtjänsterna.

Det är också oerhört enkelt att starta en blogg för den som önskar använda sig utav ovanstående för att tjäna pengar på sin musik. Hitta helt enkelt ett webbhotell hos Hittawebbhotellet och starta därefter en blogg och bygg en läsarbas. Så fort du skapar ny musik som artist kan du helt enkelt göra nya inlägg i bloggen och använda dig utav Spotifys, eller Apple Musics insticksmoduler för att därefter tjäna pengar på din musik.

Det är oerhört enkelt, snabbt och smidigt och inte längre behöver man gå miste om intäkter för att man inte har tillgång till intäktskällor.